תמ”א 38: הפתרון למצוקת החנייה בתל אביב?

< חזרה לדף התחדשות עירונית

להתמודד באופן יומיומי עם הנטל של חיפוש חנייה, לא אמור להיות מנת חלקם של תושבי העיר, גם לאלו החונים בכחול לבן. פרויקטים של תמ”א ברחבי העיר מספקים פתרונות מעשיים לדיירים המתגוררים בבניינים אלו. איך? כל הפרטים בכתבה

 

הביקוש לדירות באזור תל אביב רק הולך וגדל מדי שנה ובמקביל גם בעיית החנייה מעמיקה. אך יש אור בקצה המנהרה: פרויקטים של התחדשות עירונית יכולים במידה מסוימת לעזור לדיירים באמצעות פתרונות ייחודיים לנושא החניה.

 

מה אומר החוק באשר לסוגיית החנייה בתמ”א 38?

משרד התחבורה קבע מספר הנחיות שעוסקות בתחום החניה, על מנת להכתיב ליזמים ולקבלני הפרויקטים כיצד לתכנן חניות. כל זאת במטרה להוות השלמה לתקנות התכנון והבנייה (התקנת מקומות חניה) תשמ”ג-1983. בפרויקטים של תמ”א38/1 (חיזוק מבנים) מחויב היזם לספק פתרונות חניה עבור הדירות החדשות בלבד ולבעלי חניה בטאבו בלבד, בעוד שבפרויקטים מסוג 38/2 היזם צריך לספק פתרון לכל אחד מבעלי הזכויות בבניין.

 

חניה צמודה זה לא חלום

בפרויקטים של תמ”א 38 נושא החניה הוא אחד המורכבים והרגישים, במיוחד עם מדובר בפרויקט לחיזוק מבנה קיים. צריך להסתפק בתנאי השטח הקיים, ולמצוא פתרונות יצירתיים על מנת לאפשר לכל הדיירים בבניין ליהנות מהבונוס של חניה צמודה.

 

כאשר השטח הנתון קטן יחסית, הפתרון האידיאלי הוא מכפילי חניה – מעין מתקן בעל קומה אחת עד שלוש. הקומות “קבורות” מתחת לפני הקרקע, ומועלות רק כשמוציאים או מכניסים את הרכבים לתוכן. זהו פתרון אסתטי ביותר, כי גג החניה העליונה מחופה בריצוף שמשתלב בצורה הרמונית עם שטח הריצוף שבו מותקן מכפיל החניה. זהו פתרון שמקובל מאוד ברחבי העולם והשימוש בו זוכה להצלחה רבה.

 

מכפילי חניה יכולים להיות מכניים או אוטומטיים. האופציה האוטומטית קורצת להרבה דיירים בגלל החדשנות הטמונה בו – כשנכנסים לחניה, פשוט מעבירים צ’יפ בכניסה, והמערכת מכינה את עצמה לקליטת הרכב. לאחר שהנהג יוצא מהרכב ונועל אותו, המערכת מוודאת עם הנהג שלא נשאר איש ברכב, שהרכב נעול, שמנועו כבוי ושבלם היד נמשך. רק לאחר מכן המערכת מורידה את הרכב אל תוך החניון ומאתרת לו מקום.

 

כשמעוניינים להוציא את הרכב מהחניה, הנהג פשוט מעביר צ’יפ ליד החניה, המערכת מאתרת את הרכב שלו ומעלה אותו. כל התהליך לוקח זמן קצר ולאחריו הנהג יכול להיכנס לרכב ולצאת לדרך.

 

אפשרות אחרת היא כופר חניה – הרשות המקומית לפעמים מאפשרת ליזם לשלם מעין תשלום (כופר חניה) עבור קבלת פטור מהקמת חניה. בתמורה, העיריה מתחייבת לספק פתרון חלופי ולהקים חניון ציבורי שיוקם בסמוך לפרויקט, שמטרתו לשרת את דיירי הבניין.

 

ומה לגבי פרויקטים מסוג פינוי בינוי?

לעומת פרויקטים שבהם מחזקים מבנים קיימים, בפרויקטים מסוג פינוי בינוי, העניין לרוב פשוט יותר, מאחר ואין צורך להתחשב בתנאי השטח הקיימים. כמו כן, פינוי בינוי מאפשר בנייה ירוקה שלרוב מאפשרת גישה נוחה לתחבורה ציבורית והקמת מקומות חניה לאופניים, שיש כבר מי שאימץ אותם כאלטרנטיבה ראויה לרכבים.

 

עם תמ”א כולם יוצאים מרוצים

במאמר הצגנו מספר פתרונות חניה מקוריים, שמאפשרים לתת מענה ראוי לדיירים הלוקחים חלק מתוכנית ההתחדשות העירונית. נראה כי מדובר בפתרונות שמהם כולם יכולים רק להרוויח: הוא לא רק  מקל על מצוקת החניה עבור הדיירים, אלא גם תורם לשיפור פני העיר באמצעות בנייה הרבה יותר מסודרת, חכמה ונעימה לעין, ויכול לעזור לנו לשמור על איכות הסביבה לטובת עולם ירוק יותר.

 

 

 

צור קשר
close slider

מלא/י את הטופס ונציג מטעמנו יחזור אליך בהקדם: